уторак, 12. фебруар 2019.

VLAŠKA PLANINA -VRH PANICA

Pored Stare planine veoma cesto smo na reci Jermi koja je usekla zivopisan kanjon izmedju stenovite Vlaske planine na levoj obali i Greben planine na desnoj obali. Ovoga puta upoznacemo vas sa Vlaskom planinom. Po strukturi je krecnjacka planina i pruza se pravcem severozapad-jugoistok .Najvisi vrh Panica 1443m smesten je u severozapadnom delu iznad sela Kusa Vrana .Kada se popnete na Vlasku imacete savrsen pogled na planinu Greben .

Dobila je ime po selu Vlasi koje se nalazi na samom ulazu u kanjon reke Jerme. Od Pirota krecete putem za Dimitrovgrad, nakon desetak km. skrecete na desno ka selu Sukovo. Nastavljate dalje ka kanjonu jos oko 11km. i  selu Trnski Odorovci kao i mahali Seliste odakle je uglavnom polazna tacka za uspon na Vlasku planinu. Inace do najviseg vrha Panica  1443m. se moze stici i putem koji vodi od manastira Sv. Jovan Bogoslov .Put vijuga kroz sumu (5km) prvo ka vidikovcu Tikva  gde cete uzivati u pogledu na reku Jermu,  potom je potrebno da prepesacite jos 8km. do vrha. Uspon iz mahale Seliste i nije toliko jednostavan zbog sipara i uske strme staze a pritom mozete naici i na zmije, tako da je potrebno biti veoma oprezan . Do mahale stizete iz kanjona preko metalnog mosta i putem kroz sumu.Tamo postoje markacije ka vrhu.A kao sto se vidi na fotografiji ima planinarske oznake i na mostu.

Posto smo se na Vlasku penjali uglavnom iz Selista a moram priznati da mi onaj sipar bas i ne lezi, gledajuci kartu dolazimo na ideju da se popnemo na Panicu na drugi nacin. Tako marta meseca 2017 kada se priroda budi idemo ka selu Kusa Vrana kako bi pokusali uspon uz stene sa te strane. Izmedju sela Trnski Odorovci i Zvonacke Banje postoji putokaz i tada jos ne asvaltiran put ka selu.Negde na pola puta  ostavljamo auto i putem kroz sumu krecemo uspon ka mahali.Kraj puta mnostvo rascvetalih zbunova ljubicica kao i retko vidjena bela. Suma odise svezinom i opojnim mirisom raznovrsnog prolecnog cveca.

Po izlasku iz sume stizemo do pokosene livade potom i do prvih kuca i mahale Bremenjak, kuce uglavnom urasle u zbunje ali ima i onih koje se odrzavaju, sa lepo uredjenim dvoristem, pokosenom travom.

Prodjosmo kroz mahalu ne videvsi zive duse .Nastavljamo puteljkom koji vodi ka drugoj mahali Vrelo.U susret nam stize covek na motoru ,popricasmo malo pa svako svojim putem .  Stizemo do mahale i cesme sa ledenom vodom i velikim drvenim koritom a u pozadini greben Vlaske planine. Tu nailazimo na mestanina i informisemo se kuda najbolje na uspon na vrh planine.

Posle obilaska mahale vracamo se ka cesmi i zapocinjemo lagani uspon prvo preko livade a potom ka zimzelenoj sumi.Ovde markirane staze nema, gore su strme litice tako da idemo ka mestu gde izgleda najbezbednije .Po izlasku iz zimzelene ulazimo u bukovu sumu i onda sledi penjanje  opet uz sipar ali rekla bih krace nego sa one strane iz Selista.Mora se paziti na svaki korak jer te sitno kamenje vrlo lako vraca unazad.Na trenutak zastanem da osmotrim okolinu jer sto se vise penjes pogled biva sve lepsi.

U daljini se nazire Suva planina i Trem kao i sa druge strane vrh Golema glava 1205m iznad samog sela. A onda ispred nas pojavljuju se neobicne kamene figure.

Nastavljamo dalje strmom stazom preko kamenja ka prevoju i najbezbednijoj stazi ka vrhu .Sa druge strane pojavljuju se strme litice Greben planine.

Izlazimo na vrh gde nas ceka jos uvek zaostao sneg a i prilicno jak vetar.Vrh Panica je nedaleko od nas nastavljamo ka njemu .

U POZADINI GREBEN PLANINA

Panica 1443m

Posle kratke pauze moramo dalje .Jak vetar ne dozvoljava duze zadrzavanje.Ne vracamo se istom stazom vec nastavljamo ka Vrti bogu kako bi kroz sumu nasli najpogodnije mesto za silazak ka selu Kusa Vrana.Sa desne strane ukazuje nam se i greben Stare planine i najvisi vrh Midzor.

Sledi prilicno strm i klizav spust po snegu kroz sumu.Dole nize se vec opet gubi sneg i ulazimo u zimzelenu sumu .Silazimo u mahalu Javor i prvo idemo da posetimo selo a onda nazad ka vozilu .
 Pravac ka tada vec obnovljenoj cesmi  nadomak urusene crkve kao i velike napustene skolske zgrade .

Tako se posle predjenih gotovo 15km. i savladane visinske razlike oko 800m. zavrsi jos jedna lepa kruzna tura i po prvi put osvojena Vlaska planina iz drugog pravca !