уторак, 5. фебруар 2019.

JOVIČKI VODOPAD-JOVIČKI KAMEN

Jovicki vodopad jedan od malo poznatih i gotovo nikako posecen od strane planinara. Razlog tome je verovatno zato sto mnogi i ne znaju da postoji jer do njega nema nikakvog obelezja, nikakva staza. Smesten u srcu Arbinja u pravoj divljini, netaknutoj prirodi izmedju Golemog i Malog Jarisora. Izvoriste potoka je ispod Krvavih bara (Bratkova strana). Ispred vodopada se ponosno uzdizu fantasticne stene pod imenom Jovicki kamen, vidljive sa puta kroz Arbinje. Za vodopad smo znali odavno ali nikako da odemo jer Stara planina kao i ceo pirotski okrug ima toliko mesta da su vam potrebne godine da bi sve obisli, a posto nam je uglavnom bicikla bila prevozno sredstvo, potrebno je vise slobodnih dana za neke jace akcije a i ne znas koju lepotu da posetis prvo. Jovicki kamen smo obisli pre par godina i krenuli malo uz Jovicki potok ali odustali od potrage za vodopadom jer nismo znali da li bi imali dovoljno vremena.
JEDAN OD NAJLEPSIH VIDIKOVACA
         Tako se jednog prolecnog vikenda skupljaju pirocanci i nislije i krecu put sela Dojkinci na oko 38km. od Pirota u potragu za Jovickim vodopadom. Posle zaustavljanja na vidikovcu kod Vzganice odakle se pruza najlepsi pogled na Visok nastavljamo dalje ka selu Rsovci, Visockoj Rzani, Brlogu i potom selu Dojkinci. Kao i sve vodopade najbolje ga je posetiti u rano prolece kada se topi sneg i kada je bogat vodom. Da bi dobili na vremenu, jer od Jovickog kamena dalje ne znamo kakav je teren, kolima idemo do vodopada Tupavice a potom dalje ka Arbinju peske. Posle nekih 4-5km. hoda uz tada veliku Dojkinacku reku,  najlepsu recnu dolinu stizemo do Arbinja rezervata prirode, betonskog mosta i jednog prosirenja gde na levo kroz sumu vodi put.

Krecemo lagano uspon kroz sumu a potom silazimo u Jovicki potok. Priroda biva sve lepsa. Potok na mestima jos uvek prekriven debelim naslagama snega tako da se slobodno moze hodati po njemu.

Pogled na Jovicki kamen sa puta i betonski most u Arbinju odakle na levo krecemo uspon kroz sumu. Duzina cele staze je oko 18km ako krecete od Tupavice a ako je polazna tacka iz Dojkinaca dodajte jos 8km.
ULAZAK U JOVICKI POTOK

Bukova suma je jos uvek bez vegetacije ali zato zimzelena ceo predeo oko potoka cini jedinstvenim, divljim. Kroz jos uvek suvu travu, poleglu od tezine tek otopljenog snega probili su se safrani. Prelazeci cas sa jedne na drugu stranu potoka uzivajuci u mnogobrojnim kaskadama stizemo do nekog vodopada, da li je to sto trazimo ne znamo jer niko od nas nije bio i ne zna kako ustvari izgleda vodopad. Niz crvenu stenu slivala se voda. Prilazimo steni i onda vidimo nas cilj, levo od nje jurila je voda niz strminu. Posle fotografisanja i kratkog tusiranja u ledenoj vodi naseg druga Ivana idemo ka donjoj kaskadi vodopada. Predeo je jednostavno fantastican,nestvarno lep, to se recima ne moze opisati. Jeste strmo, obraslo klekom, suva polegla trava kliza ali je predivno. Na donjoj kaskadi Nenad se penje i spusta konopac tako da se jedan po jedan penjemo ka gornjoj kaskadi. Popevsi se uz konopac pred nama je velicanstveni Jovicki vodopad sa nekih 45m.visine izuzetno bogat vodom.

Sledi opustanje, fotografisanje i uzivancija a neki nisu odoleli pa se i ovde okupali :)  Ako nastavite da se krecete uz vodopad izasli bi pravo na Krvave bare potom na desno ka mestu Beledje i spust kroz Belcin Dol u Arbinje. Posto je nas cilj osim vodopada bio i obilazak Jovickog kamena mi tu ideju ostavljamo za neki drugi put a sada krecemo spust kroz kleku ali na levo prema onom manjem vodopadu, zaobilazimo ga i silazimo u potok a potom uspon na desno kroz sumu ka stenama.
FANTASTICNE STENE NA JOVICKOM KAMENU
JEDINSTVENI JOVICKI KAMEN
POGLED SA KOPRENSKOG PLATOA NA VODOPAD
     Kada izadjete iz sume pred vama se otvara sjajan pogled na okolinu - vrh Tri Cuke - kao i pogled na vodopad sa koga smo se upravo spustili. Bajkoviti predeli Arbinja ispunice vam srce a Jovicki kamen, te mocne stene okruzene zimzelenom sumom podsecaju me na veliki dvorac iz bajke. Pored njega jos nekoliko cuda prirode, neobicne kamene figure... U hladovini kraj samog kamena pravimo duzu pauzu za rucak a potom idemo kroz sumu ali sada suprotnom stranom od koje smo dosli jer kad god je moguce gledamo da  se ne vracamo istom stazom.
     Po silasku iz sume vracamo se na put i idemo nazad uz Dojkinacku reku ka vozilima kod Tupavice. Tako je na zadovoljstvo svih ucesnika uspesno zavrsena jedna istrazivacka akcija zvana "Jovicki vodopad"!